Painea noastra.. cea de toate zilele.

Creat 12/10/2009 15:02:00 | Ultima modificare 10/15/2010 10:11:12

Painea noastră... cea de toate zilele

Romanii nu au ajuns decât relativ târziu să prepare şi să consume pâinea. Se pare că abia la începutul secolului al II-lea î.e.n. consumul pâinii a început să se generalizeze.

Inainte de această epocă, în loc de pâine, din grăunţele decorticate sau zdrobite la râşniţă se făcea o fiertură (puls), un fel de terci mai consistent sau mai lichid după cum era destinat a se servi ca mâncare sau ca băutură. Acesta era un fel de mancare "naţională" - TERCIUL

Această fiertură se făcea la început. In principal, din mei, abia mai târziu din grâu, cu apă  şi uneori cu lapte. Dar indiferent de ingredientele din care era făcut, terciul avea o deosebită valoare nutritivă. In timp au inceput să se introducă şi alte alimente în compoziţia lui, ca brânza, mierea si chiar oua .

Intermediară, între terci şi pâine, a fost plăcinta sau coca de făină, care a jucat un mare rol în alimentaţia romanilor

Pe masură ce ocupa un loc tot mai important în alimentaţie, preparearea pâinii a tecut în grija gospodinei, a bucătarului, a roabelor, in cazul marior proprietăţi pe seama brutarului.

Prepararea pâinii  presupune, necondiţionat, prepararea făinii din cereale. Aceasta se obţinea, în timpurile de demult, cu ajutorul râşniţelor de mana (molac manuariac), apoi - pe masură ce s-a extins consumul pâinii - s-au dezvoltat morile puse în mişcare cu ajutorul animalelor

Pentru obţinerea unei făini de bună calitate era necesar ca ceea ce rezulta din măcinat, să fie cernut. La început pâinea se făcea din făină de orz, cu timpul - mai ales în oraşe şi în casele celor bogaţi - a fost înlocuită cu făina de grâu.

Pâinea albă - făcută cu făină rafinată, ce poate fi albită. Conţine: calorii - 235; fibre - 1,5;  carbohidraţi - 49,3; proteine - 8,4; grăsimi - 1,9. Vitamine şi minerale: de două ori mai mult calciu decât cea integrală. Făina abă este fortificată cu calciu, niacina, fier şi tiamină. Trei felii de pâine albă furnizează circa o şesime din necesarul zilnic de calciu. Cromul este inlăturat din păinea albă în timpul procesării. Bolnavii de diabet au adesea nevoie de suplimente de crom.

Pâinea neagră  - făcută din făină de grâu din care s-au înlăturat o parte din tărâţe; poate conţine coloranţi adăugaţi, precum caramelul. Painea conţine: calorii - 218; fibre - 3,5; carbohidraţi - 44,3; proteine - 8,5; grasimi - 2,0. Conţinutul de calciu este similar cu cel al pâinii albe. Celor mai multe sortimente de pâine din comerţ li se adaugă proteine de soia.

Pâinea din germeni de grău - se face cu făină neagră sau albă şi cu minimum 10% germeni de grâu procesaţi. Are la fel de mult calciu ca şi cea albă, dar nivelurile celorlalţi nutrienţi este ceva mai mic ca la pâinea integrală.

Pâinea integrală (graham) - cunoscută şi ca pâine intermediară. Conţine: calorii - 215; fibre - 5,8; carbohidraţi - 41,6; proteine - 9,2; grăsimi - 2,5. Vitamine şi minerale: cu 40% mai mult fier decât pâinea albă şi de trei ori mai mult zinc. Nivelurile de fosfor, magneziu si mangan sunt sensibil mai mari. Are mai multe vitamine B complex decât pâinea albă şi cea neagră şi conţine vitamina E.

Grahamul, care conţine făină de malţ şi boabe de grâu adăugate, are nivelurile majorităţii nutrienţilor mai ridicate decât pâinea neagră obişnuită. Patru felii de pâine integrală furnizează peste 25% din necesarul zilnic de fier al unei femei şi 40 la sută din cel al unui barbat.

 
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one